Ve čtvrtek 6.8. 2015 dopoledne se uskutečnilo v Městském komunitním centru v Brandýse nad Labem první setkání k cyklodopravě v regionu. Mezi zúčastněnými byli Tomáš Adamec zastupitel Nehvizd, Barbora Krejčí starostka obce Káraný, Petr Mašek starosta Záryb, Petr Uzel cyklokoordinátor Praha 20 Horních Počernic, Jiří Polák z odboru ÚRPP Brandýs nad Labem – St.Boleslavi, Dana Hančová cyklokoordinátorka Lysá v pohybu, Miroslav Tenčl CHKO Opoceň, Jitka Vrtalová z Asociace cykloměst, Jaroslav Katuš z OÚRPP Brandýs nad Labem – Stará Boleslav a Barbora Roušarová za MAS Střední Polabí.
Součástí setkání byla prezentace k bezmotorové dopravě a cykloturistice a jejímu financování z Integrovaného operačního programu.
J. Vrtalová z Asociace představila jejich činnost „Podílíme se na přípravě a tvorbě návrhů legislativních i nelegislativních opatření týkajících se oblasti městské mobility, chceme být partneři pro vládní i parlamentní politickou reprezentaci. Asociace zasílá členům akce, které se týkají udržitelné dopravy. Může zajistit i projektanta, který může například objet za jeden den region na kole a navrhnout stěžejní problémy a možnosti řešení (nad rámec členství v Asociaci).“ MAS Střední Polabí může být členem Asociace za obce, kde má schválenou územní působnost.
Proč v MAS řešíme cyklodopravu?
Náš region má obrovský potenciál k rekreační turistice, k dopravě na kole do práce i do škol. Ideální variantou je řešit současně dvě oblasti – BEZPEČNÉ CHRÁNĚNÉ TRASY A BEZPEČNÉ PARKOVÁNÍ. Často se rovněž zapomíná na značení pro cyklisty – přijedou na nádraží a chybí navazující tabule, kudy se dostanou na cyklostezku nebo značení ve městě, kudy je ideální dojet do centra nebo do historického centra bezpečnou cestou. Mnohdy stačí pouze značení v podobě cyklopiktogramů.
Jak může vypadat vhodný cyklostojan?
Důležité je pro cyklisty i zázemí třeba v podobě stojanů na kola, úschoven kol. Zúčastnění se proto shodli, že je nejlepší varianta cyklostojanu ve tvaru U, která je v současné době nakupována i pro Prahu. Za velmi podobnou cenu tohoto stojanu U je možné zakoupit stojany na kola například s obrysem člověka nebo stromu, které lépe esteticky ladí s okolní krajinou.
Často chybí cyklostojany na kola i u firem, kde by zaměstnanci dopravu do práce na kole rádi využili.
Záměry na rozvoj cyklodopravy v našem okolí?
D. Hančová představila problémy a koncept předběžného záměru propojení Čelákovic a Nymburka, kde se v současné době připravuje studie proveditelnosti. Obce, kde bude cyklostezka vést se připojily k realizaci memorandem o spolupráci i finančně. O finance bude žádat Lysá nad Labem na Státní fond dopravy a investic.
V současné době je schválen projekt propojení cyklostezkou z Lázní Toušeně do Čelákovic, který bude financovat Středočeský kraj.
Středočeský kraj má zpracován rozvoj cyklodopravy v regionu do tzv. Cyklogenerelu, kde ale chybí pro nás důležité trasy (např. cesta z Letňan do Brandýsa, apod.).
Co mám dělat, pokud vím jako občan o chybějícím značení?
Při chybějícím značení je nejlepší se obracet na obce nebo města, kde toto chybí. Klub Českých Turistů zajistí značení, ale má ho zaplacené od obcí. Obnovu tohoto značení a jeho udržitelnost už následně KČT zajišťuje ze státních zdrojů.
U Labské cesty se obce na území shodly, že jim přirozeně vyrostly kiosky, občerstvení apod., tedy podnikatelské příležitosti, ale chyběli jim úschovny kol nebo cyklostojany.
Jaká může být úloha MAS v rozvoji cyklodopravy?
- můžeme zajistit cyklokoordinátora v regionu, který bude řešit propojení regionu a značení na území MAS.
- můžeme vytipovat místa, kde chybí stojany na kola a podat za region žádost o dotaci na jejich zakoupení
- můžeme mít půjčovnu kol – dostali jsme bezplatně zapůjčeno několik trekingových a horských kol a dvojkolo
- můžeme zajistit memorandum o spolupráci obcí při podpoře bezmotorové dopravy v regionu, jakýsi příslib, že je bezmotorová doprava preferovanou.
MAS může sjednotit informace z hlediska cestovního ruchu a to v podobě mapy regionu, informací o turisticky zajímavých lokalitách, informacích o možných výletech po regionu na web stránkách MAS).
- MAS může vytvořit koncept rozvoje cyklodopravy strategicky se stanovením priorit celého území MAS, tedy 16 obcí a ve spolupráci se sousedící Prahou a zároveň v souladu se záměry Středočeského kraje.
Možností k rozvoji dopravy je mnoho, rozhoduje o nich spolupráce obcí v našem území. MAS ze své podstaty vzniku a fungování bude nástrojem pro rozvoj cyklodopravy a v některých případech může být i žadatelem o dotace.
Další jednání o rozvoji cyklodopravy v území proběhne na setkání starostů 25.8.2015 od 15 hodin ve skleněné vile v Lázních Toušeni.
Z prvního setkání jsou navrženy cyklostezky, cyklotrasy nebo značení:
- Dokončení rekonstrukce a doznačení cyklostezky EV 4, 17 – v úseku P-14-Černý most Horní Počernice – Lázně Toušeň
- Cyklostezka metro Letňany – Brandýs n.L. ve stávajícím vedení (zlepšení stávajícího stavu, doznačení na trase + v Brandýse n. L., příprava ) – návrh trasy
- Posouzení cyklopropojení na jih z Přerova n. Labem (Mochov – Vyšehořovice) z Nehvizd ( Horoušany) – návrh trasy
- Posouzení cyklopropojení Čelakovice – Lysá nad Labem.
- Trasa z centra Prahy do Brandýsa nad Labem - navržena
- Značení průjezdnosti Brandýsa pro cyklisty
Region MAS Střední Polabí děkuje za návrhy možných řešení cyklotrasy a cyklostezky, které zpracoval pan Tenčl, pan Uzel, za Brandýs nad Labem pan Katuš.
Pro další spolupráci cyklodopravy v regionu byli určeni tito zástupci:
Věcnou koordinaci za území MAS Střední Polabí bude zajišťovat Barbora Roušarová
Věcnou koordinaci za Lysou n. Labem bude zajišťovat Dana Hančová.
Věcnou koordinaci v přilehlých východních oblastech Prahy bude zajišťovat Petr Uzel.
Zaujala Vás cyklodoprava?
Asociace cykloměst Vás zve na dvě akce: 15. A 16.9. v Domažlicích, kdy se uskuteční Konference Labské stezky a 22. a 23.9. pokračování konference Labské stezky v Nymburce, kde bude 23. 9. Od 14:00 hod. setkání cyklokoordinátorů z ČR a sdílení jejich konceptů a problémů.